Wednesday, November 23, 2011

Belum Masanya Lagi!

Pagi korangg!
^__^

konon laa aku tgah menulis cerita nie. HAHA

Ada satu perkara yang aku berminat nak share atau ceritakan la senang cakap.
Dah macam2 jenis orang yang aku jumpa dalam hidup nie.
Macam2 ragam, macam2 perangai.
Aku specific kan cerita aku kali nie adalah mengenai insan2 yang pernah hadir dalam hidup aku. 
> LELAKI <
Yang mungkin selalu korang sebut :
boyfren, kekasih, jantung hati atau pape jelaa kan!
Hahaha.

Dalam 20 tahun aku dah hidup nie,
Banyak pengalaman2 lepas yang mengajar aku erti hidup.
Dalam pada masa tu jugak la, Allah temukan aku dengan insan2 nie.
Bertemu dan bersama dengan banyak orang, 
tak bermaksud kita tak tetap hati / mempergunakan orang tersebut oke.
Let's think like this.
Fkirkan yang Allah bagi kita peluang mengenali ramai manusia dengan mengurniakan kasih sayang yang tak sama tahapnya terhadap insan2 itu.
Dalam erti kata lain, 
setiap insan tu mesti ada tahap yang berlainan untuk korang menyanyangi dia.
Betol kan?
Yela, takkan setiap insan itu korang nak samakan.
Macam kelebihan yang ada pada insan2 itu, takkan sama?
Setiap orang ada identiti dan kelebihan masing2.
Biar sejuta orang sekalipun korang jumpe, 
takkan sama dengan orang yang PERNAH korang sayang.
Kan?

Bila nak bersama, keputusan selalu dibuat berdua.
Sebab kalau sensorang, kau takkan dapat aku laa kan.
HAHA
Tapi selalunya bila nak berpisah, atau senang cakap 'break', 
mesti satu pihak je wat keputusan.
Pastu bia lagi satu pihak terkanting2 menangis meroyan!
Tak fair kan.
Ish3.
Tapi dalam masa yang sama, kalau benda tu berlaku hampir dua / tiga kali pada kita, 
mesti orang cakap "
"asal laa dia asyik kena tinggal. takpandai jaga boyfren ah tu!"
Hello makcik2 tipah.
Nie bukan tang menjaga atau tak jaga.
Nie pasal hati seseorang yang tak ikhlas nak sayang diri kita nie haa.
Tu lah masyarakat kita. hurm

Tapi buat yang menangis meroyan tu (aku laa tu satu masa dulu, haha), 
cuba fikirkan the positive effects.
Mungkin Allah nak bagi kita kenal ramai2 orang, 
supaya kita mudah belajar dengan keadaan itu.
Mungkin Allah nak temukan kita dengan orang yang salah, 
sebelum Dia berikan kita pasangan hidup.
Mungkin Allah nak uji, 
seberapa besar tanggungjawab kita apabila mempunyai seseorang untuk diambil berat.
Mungkin jugak Allah nak duga, 
adakah kita memerlukan Dia lebih dari kita memerlukan insan itu.

Haa patutnya fikir camni. Hoho.
Setiap orang memang takkan bole lupakan seseorang yg pernah hadir dalam hidup dia secepat mungkin.
It takes time people.
For me, it takes almost 1 year to forget everything.
And i'm free then :)
Might be some people takes almost 3-4 years and maybe more!
Soo be calm.
Think that there might be another person for you, later.
There will be.
No worried laa people.
Kalau takde pun, u guys still have ur family, besties. 
kan?
Soo life can go on!
Takpayah nak meroyan sangat. Hehehe.

p/s : kebanyakan yg aku cerita ini adalah apa yang pernah jadi dalam hidup aku. Kalau korang tak setuju, nevermind lah. Aku tak mintak pendapat korang pon oke. Yang pasti, Aku yakin ALLAH menjanjikan yg terbaik untuk hamba2nya. Untuk insan2 yang pernah hadir tu pulak, jgn kita mendoakan kejatuhan dia, sebaliknya doakan kesejahteraan hidup dia, mungkin dengan pengganti kita yg boleh menjaga dia sebaiknya :) Sebab kalau kita doakan sesuatu yg buruk, pasti yang buruk itu lah akan menimpa kita dulu. So doakan yg baik! Supaya kita dapat yang baik jugak :) bye peeps! 




No comments:

Post a Comment