Monday, November 21, 2011

siapa aku nak nilai orang?

hye korang.

lidah kita nie kadang2 mampu menyakitkan hati seseorang.
tingkah laku nie kadang2 tak terkawal, bole buat orang terasa.
segala bahasa kita atau gerak tubuh pun dah boleh buat orang salah paham.
kadang2 kita rasa kita betul, orang lain anggap kita salah.
kadang2 kita rasa apa kita buat sebenarnya benda baik, tapi kat mata orang lain, nampak tak baik.
kadang2, ada je benda kita buat sampai orang terasa.

siapa aku untuk menilai orang?
siapa aku nak mengata orang?
siapa aku untuk menghina apatah lagi menjengkelkan orang?
siapa aku untuk beranggapan yang orang lain selalu melakukan kesalahan, bukan aku?
siapa aku nak membenci orang?
TAKPERNAH aku rasa nak buat semua tu.

Diri ini takpernah berniat tak menyukai orang.
Jauh lagi, untuk membenci orang.
Diri ini takpernah nak terlalu terasa dgn orang.
Apatah lagi, menyimpan dan berdendam.
Diri ini takpernah diajar untuk menyakitkan hati orang.
Apatah lagi membuat seseorang terluka.
Diri ini takpernah berniat membuat orang disayangi menangis.
Apatah lagi nak merenggangkan hubungan yang pernah terjalin.

Tapi kadang2 diri ini tak lepas dari buat salah.
Diri ini jugak tak terlepas untuk terasa hati.
Bukan niat untuk menyimpan, bukan niat untuk mengelak.
Tapi sekadar meredupkan hati yang agak gelisah.
Sekadar meneliti kembali apa yang terjadi.
Dimana silapnya.
Dimana kekurangannya.
Memikirkan di mana silapnya yang kadangkala diri ini sendiri tak ketahuinya. 

Aku bukan Tuhan untuk menghukum orang.
Aku bukan malaikat yang boleh menerima setiap perkara dengan baik.
Aku bukan robot yang tidak memiliki perasaan.
Sekadar manusia biasa.
Yang serba kekurangan dan memiliki perasaan yang agak rapuh.
Yang takde hak untuk menilai kebaikan dan keburukan orang.

by the way, mereka adalah kekuatan aku 
( AYAH, IBU, ALONG, ANYAH, ADIK ) 







" Setiap manusia memiliki kelebihan dan kekuatan yang tersendiri. Boleh jadi apa yang terbaik baginya adalah tidak bagi kita. Boleh jadi apa yang terbaik bg kita, adalah tidak baik baginya. Kadang2 kita tak sedar, sebenarnya kesilapan itu lah sebenarnya kelebihan kita. Kesilapan orang adalah sesuatu yang kita takboleh nak nilai. Siapa kita untuk menilai orang lain yang sedangkan dia tidak pernah menilai diri kita sebegitu rupa."

2 comments:

  1. menarik giler post ni...hurm, membuatkan aku berfikir apa yg sedang berlaku dlm kehidupan aku kini...hope, semuanya cepat berlalu...

    ReplyDelete